01.12.2025

Badatelské a projektové učení na naší škole 🔎

ilustrační foto

Na druhém stupni naší školy se žáci stále častěji setkávají s badatelskou a projektovou výukou. Díky ní si mohou vyzkoušet práci vědců, objevitelů i tvůrců a učit se přirozeně – skrze vlastní zkušenost, otázky a experimenty.

Přírodopis jako malá laboratoř

V hodinách přírodopisu si osmáci vyzkoušeli měření krevního tlaku pomocí tonometru a také absolvovali praktickou laboratorní práci na téma krev. Nechyběly vzorky (umělé) krve ve zkumavkách, pomůcky ani pracovní postupy – a podle ohlasů se mnozí cítili jako v „opravdové laboratoři“.

Sedmáci se zase pustili do zkoumání hadí svlečky, ptačího peří a čeká je laborka na zkoumání ptačích vajec. Pozorování pod lupou, porovnávání a hledání rozdílů je přivádí k řadě zajímavých objevů.

A šesťáci si poprvé vyzkoušeli mikroskopování – konkrétně slupky cibule, kde si mohli prohlédnout strukturu buněk na vlastní oči. Sami si vymysleli vlastní model buňky pomocí různých přírodnin.

Jindy zase poznávali jednotlivé druhy ořechů od nejmenšího po největší a za pomoci internetových zdrojů zjišťovali jejich původ, jak se pěstují a jaký vliv má jejich konzumace na náš organismus. Jejich práce můžete omrknout ZDE.

Projekty, které mají přesah

Nejde ale jen o přírodopis. Žáci pracují také na projektech, které mají dopad na školní prostředí i jejich vlastní vnímání světa.

V přírodovědném semináři žáci vytvořili plakát do školní jídelny o plýtvání jídlem, díky kterému se snaží motivovat své spolužáky k ohleduplnějšímu chování. Jindy zas porovnávali ekologickou stopu jednotlivých států a diskutovali o tom, jak může každý z nás přispět ke změně.

Učení, které dává smysl a zároveň baví

Badatelská a projektová výuka vede děti k tomu, aby si na věci sáhly, vyzkoušely je a pochopily je vlastní cestou. Učí je spolupráci, kritickému myšlení i zdravé zvědavosti. A hlavně – baví je.